برگزاری ژورنال کلاب با عنوان Plagiarism and Paraphrasing
برگزاری ژورنال کلاب مرکز تحقیقات با عنوان Plagiarism and Paraphrasing

ژورنال کلاب با عنوان Plagiarism and Paraphrasing؛ در روز یکشنبه 25 اردیبهشت ­ماه در اتاق شورای دانشکده بهداشت برگزار شد. دکتر فرزانه فنائی، عضو محترم هیئت­ علمی دانشکده بهداشت در تعریف واژه Plagiarism فرمودند سرقت ادبی یا سرقت علمی، کپی کردن و استفاده از ایده ­ها و عبارات و مطالب دیگران بعنوان ایده خود و نوعی دستبرد فکری یا ایده دزدی است و زمانی شکل می‌گیرد که یک فرد از محصول فکر و تلاش دیگران بدون ذکر نام صاحب اثر استفاده نماید. این عمل اقدامی غیراخلاقی و مجرمانه و نوعی تخلف در حوزه پژوهش و نگارش است.  سرقت علمی شامل انواع سرقت مستقیم (استفاده کامل از مطلب)؛ سرقت منبع‌محور (ارجاع به منبع اشتباه)؛ سرقت با بازنویسی (دست­کاری جزیی در عبارات مطلب)؛  سرقت موزاییکی (تلفیق محتوای دیگران با محتوای خود)؛ سرقت ایده (استفاده خالص و کامل از ایده دیگران)؛ سرقت تصادفی(استفاده سهوی از مطالب دیگران)؛ سرقت در سبک نگارش (استفاده از سبک نگارش دیگران برای بیان دستاوردهای خود)، سرقت علمی از خود (استفاده از آثار قبلی خود) و سایه نویسی (نگارش در ازای دریافت هزینه یا با سفارش دیگران)  می­باشد. ایشان با بیان اینکه سرقت علمی به دلایلی از جمله نبود مهارت پژوهشی، دشواری ارزیابی منابع، یادداشت ­برداری بدون ریزبینی و ناتوانی در مدیریت زمان و برنامه­ ریزی انجام می­شود، فرمودند با آموزش دادن به افراد، شناسایی دقیق موارد تقلب و برخورد با افراد متخلف می­توان تا حدی با این اقدام غیراخلاقی مقابله نمود. همچنین پلتفرم­ ها و نرم ­افزارهای تشخیصی موثری مانند Plagiarism  checker  و  iThenticate  و سامانه هایی مانند سمیم نور و همتاجو و سامانه مشابهت­ یاب وزارت بهداشت وجود دارد که می­توان در این زمینه از آنها بهره برد. در ادامه خانم دکتر فرزانه فنائی فرمودند از روش های کاستن مشابهت در نگارش آثار علمی، پارافریز (Paraphrase)است که به نگارش مجدد یک عبارت، جمله یا متن با تغییر دادن ساختار گرامری و جانشین کردن بعضی کلمات با کلمات جدید بدون تغییر در معنای آن عبارت، جمله یا متن است به ­طوری­که معنای متن تغییر نکند. این اقدام می ­تواند به روش هایی مانند  استفاده از کلمات مترادف، تغییر دادن ساختار و گرامر جمله، تغییر در نقش کلمات و تغییر در ترتیب کلمات انجام شود و در پایان خاطر نشان کردند سرقت ادبی موضوع بسیار حساسی است و برای حفظ کیفیت محتوا باید نظارت‌های دقیقی روی بخش‌های مختلف آن صورت بگیرد. بدون وجود نظارت و کنترل برای بررسی سرقت ادبی، علم و زمینه‌های آکادمیک هم به خطر می‌افتند و آشفتگی‌های زیادی بر سر راه پیشرفت علم پیش می‌آید. هم نویسندگان و هم مجلات و بسترهای انتشار محتوای علمی باید نگاه دقیقی به سرقت ادبی داشته باشند.

                جهت دریافت فایل ژورنال کلاب اینجا کلیک کنید.

                                                                               جهت مشاهده تصاویر اینجا کلیک کنید.
منبع:
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
تعداد بازدید:
53
تاریخ:
1401/02/28
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين وب سايت متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني بيرجند مي باشد.
Powered by DorsaPortal